Logo školy

Fyzika nás baví

Fyzika nás baví

Výuka fyziky u nás probíhá od 6. do 9. třídy (fotografie zde). Fyzika občas bývá u žáků neoblíbená a jejich častým dotazem je praktické využití v životě. U nás se snažíme dětem ukázat, že fyzikální zákony nás obklopují a ovlivňují neustále a jak jinak si to dokázat, než že vymyslíme nějaký zajímavý pokus... V 6. třídě si žáci při probírání magnetismu vyzkoušeli výrobu vlastního kompasu za pomoci korku, magnetu a jehly. Nyní probíráme měření hmotnosti a tak si žáci mohli vyzkoušet práci na dnes už vzácných miskových vahách, které kdysi používali např. lékárníci, ale i na netradičních vahách kyvadlových, se kterými se mnozí žáci ještě nikdy setkali. Nadšení z přidávání drobných závaží, hodnocení a určování správné hmotnosti bylo veliké.

 

Žáci 7. třídy probírají Pascalův zákon. Nejběžnějším přístrojem, který využívá princip tzv. spojených nádob, kde se tlak přenáší pomocí nestlačitelné kapaliny je hydraulika. Proto jsme si s žáky vyrobili zmenšený model hydraulického zařízení z velké a malé injekční stříkačky a akvarijní vzduchovací hadičky naplněné vodou. Prezentace pokusu se zhostili naši kluci.

 

8. třída za současné téma elektřinu a elektrické obvody. Za tímto účelem máme k dispozici výukový software, který umožňuje vyzkoušet si zapojení obvodů, jejich variace a možnosti propojení v aplikaci od Coloradské university, která je žákům k dispozici zcela zdarma a umožňuje jim procvičovat si toto téma hravou formou i doma.

 

 

9. třída dokončila elektromagnetické záření, kde je neznámější viditelné světlo a jeho spektra. Žáky nejvíce zaujalo spektrum UV a tak jsme si vyzkoušeli dva pokusy, které prokazují UV světlo, byť ho pouhým okem nezaznamenáváme. Prvním pokusem je zelené "světélkování" fluoresceinu, který používají např. potápěči. A druhým pokusem bylo světélkování látky zvané aesculin, která se vyskytuje v míze stromu - jírovce. Pokud dáme čerstvě ustřiženou větvičku do vody a pak na ni zasvítíme UV baterkou, aesculin záření odráží a modře "světélkuje". Nakonec je pro většinu dětí zajímavé zjištění, že každý paprsek běžného světla má v sobě skrytou duhu.

Propojením fyziky a chemie v tzv. mezipředmětových interakcích byl jednoduchý pokus s možností pohánění jednoduchého elektrického zařízení - malé digitální hodiny, pomocí citronové šťávy a plíšku z mědi a zinku. Tím si žáci utvrdili znalosti a principy, které spojují z chemii - redoxní reakce a z fyziku -galvanické články.

Přidáno 2. 5. 2022, autor: Petra Dolská

Poslat známému Poslat na e-mail   tisk Tisknout   ↑ Nahoru

loader Načítám...
Co dnes vaříme
Co dnes vaříme
loader Načítám...

Jídelní lístek »